طراحی و پیاده سازی

سیستم های ذخیره سازی

ذخیره ساز متصل به شبکه (NAS)

سیستم ذخیره­ سازی متصل به شبکه (Network Attached Storage) یا به اختصار NAS دستگاهی است که به صورت اشتراکی در شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه، با استفاده از NFS سیستم فایل شبکه‌ای مختص محیط‌های یونیکسی، CIFS سیستم فایل شبکه‌ای مختص محیط‌های ویندوزی،FTP ،HTTP و سایر پروتکل‌ها با اجزای شبکه ارتباط برقرار می‌کندNAS برخلاف SAN از سطح File-Level در عملیات استفاده می کند. وجود NAS در یک شبکه برای کاربران آن شبکه افزایش کارایی و استقلال را به ارمغان می‌آورد، گویی که این دستگاه مستقیماً به کامپیوتر خودشان متصل است. خود دستگاه NAS یک وسیله پرسرعت، کارآمد، تک‌منظوره و اختصاصی است که در قالب یک ماشین یا جعبه عرضه می‌شود. این دستگاه طوری طراحی شده که به تنهایی کار کند و نیازهای خاص ذخیره‌سازی سازمان را با استفاده از سیستم عامل و سخت‌افزار و نرم‌افزار خود در بهترین حالت برآورده سازد. NAS را می‌توان مثل یک دستگاه plug-and-play در نظر گرفت که وظیفه آن تأمین نیازمندی‌های ذخیره‌سازی است. این سیستم‌ها با هدف پاسخگویی به نیازهای خاص در کوتاه‌ترین زمان ممکن (به صورت آنلاین) طراحی شده‌اند. ماشین NAS برای به کارگیری در شبکه‌هایی مناسب‌تر است که انواع مختلف سرور و کلاینت در آنها وجود دارند و وظایفی مختلفی چون پراکسی، فایروال و از این قبیل را انجام می‌دهند. یک واحد NAS در حقیقت سیستمی خاص برای به اشتراک گذاری فایلها در شبکه است. مانیتور و کیبورد معمولا به NAS وصل نمی­شوند و تمام امکانات کنترلی از طریق پورت شبکه متصل به سرور داخلی انجام می­شود.

دستگاه‌های NAS موسوم به فایلر تمام توان پردازشی خود را صرفاً روی خدمات فایلی و ذخیره‌سازی فایل متمرکز می‌کنند. در واقع فایلر به عنوان یک وسیله ذخیره‌سازی، نقش یک فایل سرور اختصاصی را ایفا می‌کند. فایلر مستقیماً به شبکه LAN متصل می‌شود تا دسترسی به داده‌ها را در سطح فایل فراهم سازد. نصب، راه‌اندازی و مدیریت آسان فایلر باعث شده تا هزینه‌های مدیریتی کاهش چشمگیری پیدا کنند. فایلرهای NAS می‌توانند در هر جایی از شبکه مستقر شوند، بنابراین مدیر شبکه آزادی کامل دارد که آنها را در نزدیکی محلی قرار دهد که نیاز به خدمات ذخیره‌سازی دارد. یکی از فواید اصلی استفاده از فایلر آزاد شدن سرورهای همه منظوره و گران قیمت سازمان از انجام عملیات مدیریت فایل است. سرورهای همه منظوره غالباً درگیر عملیاتی می‌شوند که پردازنده را زیاد به کار می‌کشند و بنابراین نمی‌توانند به خوبیِ فایلر از عهده عملیات مدیریت فایل برآیند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند نیازِ به ظرفیت ذخیره‌سازی طی سال آینده ده برابر نسبت به گذشته افزایش پیدا کند و به همین دلیل به مدیران IT استفاده از NAS را توصیه می‌کنند. برای هر سازمانی که در حال استفاده از فایل سرور‌های همه منظوره هستند (یا قصد استفاده از آنها را دارند) بهترین راه‌حل این است که سیستم‌های NAS را جایگزین سرورهای خود بکنند.

storge nas

ذخیره ساز اتصال مستقیم (DAS)

Direct Attached Storage یا DAS به سیستمی گفته می­شود که در آن ذخیره ساز مستقیما به سرور از طریق کابل متصل می­شود. با این تعریف یک هارد که به تنهایی از طریق یکی از اینترفیس های مشهور همانند SATA ,IDE,SCSI به سیستم متصل شده است، می­تواند یک DAS تشکیل دهد. همچنین مجموعه­ای از هاردها که توسط یک کنترلر داخلی یا خارجی به کامپیوتر وصل می­شوند شکل مشخص­تری از یک DAS هستند. نکته قابل توجه این است که ذخیره ساز فقط در اختیار یک سیستم است و منابع را با دیگر سرورها تقسیم نمی­کند. با استفاده از DAS می­توان اکثر کارهای معمول از قبیل فایل سرور، وب سرور، ایمیل سرور و دیتابیس سرور را انجام داد. چنانچه موارد استفاده از حد معمول فراتر رود و حجم اطلاعات افزایش یابد می­بایست سراغ روشهای دیگر همانند SAN و NAS رفت. در سیستم­های فعلی سازمانی از DAS بیشتر برای موارد فایل سروری استفاده می­شود.

storage das

شبکه ذخیره ساز (SAN)

Storage Area Network یا SAN شبکه‌ای است که برای ذخیره‌سازی داده‌ها اختصاص داده شده است. SAN برای اتصال دیوایس­های مختلف ذخیره‌سازی به سیستم عامل و سرور استفاده می­شود به طوری که انگار تمامی آنها به طور مستقیم به سیستم متصل هستند. عموما SAN ها از شبکه داخلی برای دیوایس­های ذخیره سازی خود بهره می برند به طوری که این شبکه از طریق LAN قابل دسترسی نیست. SAN می‌تواند از ایجاد ترافیک‌ در شبکه، به عنوان یک عامل بازدارنده سرعت، جلوگیری کند. SANهای مبتنی بر فیبر، سرعت را بیشتر و تأخیر را کمتر می‌کنند. SAN با استفاده از روتر، سوییچ و Gateway ، انتقال داده‌ها را بین محیط‌های مختلف ذخیره‌سازی و سروری سهولت می‌بخشد. به همین جهت، ایجاد یک شبکه ذخیره‌سازی نسبتاً دور (در حد ۱۰ کیلومتر) با SAN امکان‌پذیر است. SAN غالباً بهترین انتخاب برای بررسی مسائل پهنای باند، دسترسی به داده‌ها، و یکپارچه‌سازی است. با توجه به تفاوت‌های بنیادینی که بین تکنولوژی و اهداف SAN و NAS وجود دارد، برای انتخاب هر یک باید تصمیم اساسی گرفته شود. هر یک از این دو را می‌توان برای رفع نیازهای ذخیره‌سازی مورد استفاده قرار داد. البته در آینده ممکن است مرز بین دو تکنولوژی آن چنان روشن نباشد و در یک مجموعه از هر دو روش استفاده شود.

storage san

bpshco-back-white.png

خیابان استاد نجات الهی (ویلا). کوچه
حقیقت طلب. پلاک 9. طبقه سوم واحد2
info@bpshco.com
تلفن: 88940964 - 88932941
فکس: 88940986

telegram instagram whatsapp linkedin facebook google map rss

شرکت بهینه پرداز شکوفا فعال در حوزه فناوری اطلاعات می باشد که فعالیت خود را در سال1391 آغاز نمود.
این شرکت در 8 سال مدت فعالیت خود افتخار تولیدکننده انحصاری سخت افزار کارت امن افزار اینترنت را بدست آورده است که این اختراع و تولید دارای گواهی نامه های متعدد (ثبت اختراع و بلوغ امنیت و مجوز سازمان پدافند غیرعامل و...) می باشد.
عمدده فعالیت های شرکت: طراحی و اجرای مرکز داده ها، تامین تجهیزات فعال (سرور، سوییچ، روتر و...) و غیرفعال (کابل و...) شبکه و ارائه خدمات حوزه فاوا است.

عضویت در خبرنامه!

برای دریافت تازه های بهینه پرداز شکوفا در خبرنامه عضو شوید.

©1397 شرکت بهینه پرداز شکوفا - کلیه حقوق محفوظ است.